Isometrische training van de buikspieren: in Artikelen
 
 

Isometrische training van de buikspieren


Een sixpack bereik je niet alleen met sit-ups en crunches. Er komt veel meer bij kijken. Isometrische training van de buikspieren wordt door veel mensen niet gedaan terwijl dit als effectiever wordt gezien dan de standaard oefeningen. Isometrische training van de buikspieren zijn oefeningen voor de buikspieren waarbij de buikspieren zich aanspannen terwijl het lichaam in een statische positie gehouden wordt. Er zijn geen bewegingen van de gewrichten en het lichaam. De buikspieren worden voor een bepaalde periode geactiveerd tijdens isometrische training. De buikspieren krijgen geen rust maar blijven constant aangespannen.

Voordelen van isometrische training

Isometrische training van de buikspieren is niet alleen goed voor de buikspieren maar voor de gehele core. Er worden meer spieren gebruikt bij de statische houding dan alleen de buikspieren. Voor personen met blessures waardoor men niet goed kan bewegen zijn statische houdingen beter vol te houden. Doordat er geen bewegingen van een gewricht zijn is de kans op blessures ook kleiner. De spiervezels worden van beide kanten van de spier aangespannen. Het gaat niet om een gedeelte van de spier dat aangespannen wordt zoals bij de standaard buikspieroefeningen. Dit zorgt ervoor dat er meer spiervezels aangesproken worden.

Hoe wordt het gedaan?

Voor de groei van de buikspieren is het nodig dat de positie langer dan 20 tot 30 seconden vastgehouden wordt. De spieren moeten volledig aangespannen worden in de statische houding. Houdt deze positie zo lang mogelijk vast tot de buikspieren het niet meer aankunnen.

Isometrische oefeningen voor de buikspieren:

  • Planks
  • Side planks
  • Decline static holds
  • Lying leg holds

Isometrische training van de buikspieren

3.5 (70%) 2 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen