Essentiële eetgewoontes voor een sixpack: in Artikelen
 
 

Essentiële eetgewoontes voor een sixpack

afslankplan

Eet minder

De buikspieren zijn zichtbaar op een laag vetpercentage. Voor een sixpack is een nog lager vetpercentage vereist. Een lager vetpercentage kan bereikt worden door minder te eten. Het verbruik van calorieën moet simpelweg hoger zijn dan wat je eet. Begin met 500 calorieën minder te eten per dag zodat het lichaam vetten gaat gebruiken voor energie. Hoe minder vet op de buik, hoe beter de sixpack zichtbaar wordt.

Zes maaltijden per dag

Probeer minimaal zes maaltijden per dag eten. Met zes maaltijden per dag kun je de maaltijden goed over de dag verdelen. In het geval van zes maaltijden kun je het dagelijkse aantal calorieën delen door zes. Je weet dan hoeveel je ongeveer per maaltijd kunt eten. Noteer dit aantal calorieën en probeer maaltijden samen te stellen met dit aantal calorieën. Deze maaltijden kun je vervolgens afwisselen. Mensen die zes maaltijden per dag eten doen dit vaak op deze manier; ontbijt, snack, lunch, snack, avondeten, snack.

Vaste tijden om te eten

Afvallen gaat makkelijker als je op vaste tijden eet. Het lichaam weet dan wanneer er nieuw voeding te verwachten valt. Door vaste tijden te gebruiken voorkom je dat je lang zonder eten zit. Je gaat dan minder snel snacken en snaaien. Dit is voor veel mensen een groot voordeel. Je voorkomt ermee dat je tussendoortjes pakt die je eigenlijk niet mag hebben. Door op vaste tijden te eten is het afvallen makkelijker vol te houden.

Een vast eetschema

Veel mensen weten niet precies wat ze eten. De ene dag eten ze veel meer calorieën dan de andere dag. Doordat elke dag het aantal calorieën sterk uiteenloopt is het moeilijk om te bepalen of je nu wel of niet minder aan het eten bent. Om dit te voorkomen kiezen veel mensen voor een eetschema. Je eet dan iedere dag ongeveer hetzelfde. De meeste maaltijden op de dag zijn dan hetzelfde, met een uitzondering voor het avondeten. Als je de rest van de dag iedere dag hetzelfde eet kun je goed bijhouden wat je eet en hoeveel.

Gezonde snacks

Iedereen heeft soms zin om te snacken. Dit ligt geheel in de natuur van de mens. Als je een film aan het kijken bent dan heeft bijna iedereen verlangens naar iets lekkers. Om te voorkomen dat je naar iets ongezonds grijpt is het belangrijk dat je gezonde snacks hebt. Je kunt bijvoorbeeld een fruitschaaltje maken of een komkommer eten. Je bent dan nog steeds aan het snacken maar dan wel met gezonde voedingsmiddelen. Het smaakt natuurlijk niet zoals chips of chocolade maar als je een sixpack wilt zijn dit de opofferingen die je moet maken om succes te hebben.

Langzamer eten tijdens een maaltijd

Het voordeel van langzaam eten tijdens een maaltijd is dat je dan minder eet. Het lichaam heeft tijd nodig om signalen door de te geven van de maag naar de hersenen. Het kan soms wel meer dan 10 minuten duren voordat de hersenen doorhebben dat de maag vol zit. Als je snel eet dan is het mogelijk dat je eigenlijk al vol zit maar het nog niet doorhebt. Als je het lichaam de tijd geeft om de signalen door te geven dan zorg je ervoor dat je niet te veel eet. Als je langzaam eet dan kun je beter kauwen op het eten. Je proeft de smaak van het eten ook beter. Door je op het eten te richten met je gedachten heb je veel meer plezier in eten en je waardeert het eten meer. In feite kun je meer genieten van het eten als je langzamer eet.

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen