Voorkomen van fouten tijdens buikspieroefeningen: in Artikelen
 
 

Voorkomen van fouten tijdens buikspieroefeningen

afslankplan

De buikspieren zijn voor veel mensen belangrijk. Iedereen wil immers de gespierde sixpack die je ziet bij mannelijke modellen. Om dit voor elkaar krijgen worden de buikspieren vaak getraind. Helaas worden hierbij ook fouten gemaakt die de groei van de buikspieren in de weg zitten. Er zijn een aantal veel voorkomende fouten die gemaakt worden bij het trainen van de buikspieren.

Te snelle uitvoering

Een fout die veel gemaakt wordt bij buikspieroefeningen is dat de oefening te snel wordt uitgevoerd. Bij een te snelle uitvoering wordt meer gebruik gemaakt van momentum dan van spierkracht. Momentum zorgt ervoor dat de oefening veel lichter wordt voor de spieren. Voer de oefening langzaam en gecontroleerd uit zodat je volledig de spieren gebruikt.

Teveel dezelfde spieren

Een fout die veel mensen maken bij het trainen van de buikspieren en core is dat bijna alleen de rectus abdominis wordt getraind. Dit is de rechte buikspier die een groot deel van de sixpack vertegenwoordigd. Het is echter beter om de omliggende spieren ook te trainen. Dit zijn de obliques en de transversus abdominis.

Geen variatie

Als je iedere dag crunches doet en verder niets anders dan kun je er op een gegeven moment honderden. Het lichaam went aan de stimulatie van de oefening waardoor deze makkelijker wordt. Om te voorkomen dat het lichaam gewend raakt aan de oefening is variatie vereist. Varieer in intensiteit en gewichten maar ook in oefeningen. Begin met planks, side plank, cable crunches en breidt de training steeds verder uit.

Teveel trainen

De buikspieren zijn een spiergroep die snel herstellen. Dit betekent echter niet dat de buikspieren iedere dag getraind kunnen worden. Elke dag de buikspieren trainen zorgt ervoor dat de buikspieren overtraint raken. Het gevolg is dat de groei van de buikspieren afneemt of zelfs stopt. De buikspieren hebben net als iedere andere spiergroep rust nodig om te herstellen.

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen