Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Core

Wanneer mensen refereren naar de core dan gaan de meeste mensen ervan uit dat hier de buikspieren mee bedoeld worden. De buikspieren zijn een onderdeel van de core maar het zijn niet alle spieren van de core. De core van het lichaam is alles wat het centrum van het lichaam vertegenwoordig. Het zijn alle spieren die van de schouders tot het bekken lopen. Dit zijn de buikspieren maar ook de obliques, transversus abdominis, bilspieren en rugspieren zoals de erector spinae en multifidus. De core bestaat uit maar liefst 29 spieren.
anatomie

Core oefeningen

Oefening die de core versterken zijn niet alleen maar buikspieroefeningen. Alle oefeningen die een gedeelte of de gehele core trainen vallen onder core oefeningen. De voordelen van een sterke core zijn de volgende:

  • Betere balans
  • Meer controle over de lichaamsbewegingen
  • Beter uithoudingsvermogen
  • Betere flexibiliteit
  • Minder kans op blessures
  • Betere bescherming van de interne organen en ruggengraat
  • Voorkomen van pijn in de onderrug

Trainen van de core spieren

Er zijn veel oefeningen die de core versterken. Bij veel van de zware compound oefeningen wordt de core gebruikt voor het stabiliseren van het lichaam. Dit is echter voor veel personen niet genoeg. De buikspieren worden bijvoorbeeld niet voldoende getraind met alleen alleen compound oefeningen. Bepaalde oefeningen die zich specifiek richten op de core van het lichaam kunnen de core versterken. Een aantal voorbeelden:

  • Standaard plank
  • Oefenbal sit ups
  • Oefenbal crunches
  • Oefenbal pull-in
  • Push-ups
  • Side plank
  • Bridge
  • Back extensions

core-anatomie

Core stabilisatie

De core spieren zijn nodig zodat het lichaam rechtop kan blijven en kan buigen. De spieren in de core worden bij vrijwel alle lichamelijke activiteiten gebruikt. Ze stabiliseren het bekken en de ruggengraat zodat het lichaam gestabiliseerd wordt bij bewegingen. Dit kunnen allerlei dagelijkse bewegingen zijn. De core wordt gebruikt bij het optillen van een boodschappentas tot het rechtop blijven zitten op het toilet. Bij al deze beweging wordt de core gebruikt voor het stabiliseren van het lichaam.

De core wordt echter door veel personen niet getraind terwijl de andere spiergroepen wel getraind worden. Het is een toevoeging op elk trainingsprogramma als de core nog niet getraind wordt. De core wordt gebruikt bij veel andere oefeningen waardoor het specifiek trainen van de core voor betere prestaties kan zorgen bij andere oefeningen. Bij de squat en deadlift wordt bijvoorbeeld veel gevraagd van de core spieren. Een core training hoeft niet lang te duren. Het kan als warm-up of cool-down van een training gedaan worden.

Core

Beoordeel

Minder buikvet?

Als je buikspieren wilt opbouwen dan gaat het niet alleen om training. Voeding en dan met name eiwitten zijn net zo belangrijk. Het lichaam gebruikt de eiwitten om de buikspieren te herstellen en sterker te maken. Zonder eiwitten is het vrijwel niet mogelijk om dit voor elkaar te krijgen. Heb je moeite om eiwitrijk te eten? Met de 105 eiwitrijke recepten van Fitchef hoef je niet lang na te denken over je maaltijden. Fitchef geeft je ruim 240 pagina's aan no-nonsense info over gezond eten. Wil je ook zo snel mogelijk een sixpack?
Fitchef recepten