Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Voeding

Om te groeien moet je je lichaam voorzien van alle voedingsstoffen die het nodig heeft. Toch zijn er veel sporters die niet genoeg aandacht geven aan de voeding die ze eten. Deze sporters maken de fout door te geloven dat ze alleen harder moeten trainen om te groeien terwijl het veel makkelijker is met goede voeding. De oefeningen zijn maar een deel van de puzzel. Wat je in de lichaam krijgt door middel van voeding is wat het lichaam gebruikt als brandstof om de oefeningen te doen. De aandacht tussen voeding en sporten moet eerlijk verdeeld worden aangezien ze even belangrijk zijn. Voeding en sporten gaan hand in hand. De één profiteert van de ander; 1 +1 = 3. Het is belangrijk om de tijd te nemen om te leren wat je lichaam nodig heeft. Gaandeweg leer je hoe je lichaam reageert op de voeding die je eet en wat voor gevolgen het heeft op je prestaties. De nadruk ligt op de volgende punten:

Koolhydraten

De brandstof voor het lichaam zijn de koolhydraten. De koolhydraten worden in het lichaam afgebroken tot glucose. In deze vorm kan het lichaam de koolhydraten gebruiken als energie.

Eiwitten

De eiwitten bouwen de cellen voor de spieren. Eiwitten bestaan uit aminozuren. Zonder deze aminozuren is het niet mogelijk om spiermassa aan te komen.

Vetten

Er zijn verschillende soorten vetten te onderscheiden; vetten die het lichaam nodig heeft en vetten die het beste vermeden kunnen worden.

Vitamines en mineralen

Een volwaardig dieet voorziet in alle benodigde voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen. Deze zijn voornamelijk te vinden in groenten en fruit maar ook in andere voedingsmiddelen.

Vezels

Voor een goede darmwerking zijn vezels nodig. De vezels zorgen voor een goede stoelgang. Er zijn verteerbare en niet-verteerbare vezels.

Hydratie

Het lichaam heeft water nodig om te functioneren. Het menselijk lichaam bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Zonder voldoende water worden de mogelijkheden beperkt in wat het lichaam kan doen.

Voeding

5 (100%) 1 stemmen

Minder buikvet?

Als je buikspieren wilt opbouwen dan gaat het niet alleen om training. Voeding en dan met name eiwitten zijn net zo belangrijk. Het lichaam gebruikt de eiwitten om de buikspieren te herstellen en sterker te maken. Zonder eiwitten is het vrijwel niet mogelijk om dit voor elkaar te krijgen. Heb je moeite om eiwitrijk te eten? Met de 105 eiwitrijke recepten van Fitchef hoef je niet lang na te denken over je maaltijden. Fitchef geeft je ruim 240 pagina's aan no-nonsense info over gezond eten. Wil je ook zo snel mogelijk een sixpack?
Fitchef recepten