Touwtje springen voor een sixpack: in Artikelen
 
 

Touwtje springen voor een sixpack


Toen we klein waren deed iedereen het maar naarmate we ouder worden doet bijna niemand het meer; touwtje springen. Hangen aan het klimrek en touwtje springen wordt door bijna alle kinderen gedaan. Touwtje springen is echter ook goed op latere leeftijd. Het is niet alleen een goed alternatief op de standaard cardio oefeningen zoals hardlopen en fietsen maar het is ook goed voor de coördinatie en balans. Net zoals iedere andere cardio oefening is touwtje springen effectief om het vetpercentage te verlagen. Met touwtje springen kun je het vet op de buik verminderen. Touwtje springen is een makkelijke oefening die door iedereen geleerd kan worden. Er is ook weinig benodigd om ermee te beginnen. Alleen een springtouw en passende schoenen zijn nodig om touwtje te springen. Tegenwoordig zijn er springtouwen verkrijgbaar in verschillende materialen en uiteenlopende handgrepen.

Tip: de juiste lengte van het springtouw wordt bepaalde door met één voet op het midden van het springtouw te staan. Breng de handgrepen omhoog tot borsthoogte. Pas de lengte van het springtouw aan als de handgrepen onder of boven de borst uitkomen. De handgrepen horen tot borsthoogte te komen.

Basis van touwtje springen

Touwtje springen is niet moeilijk om te leren. Er zijn een aantal basis principes die ervoor zorgen dat touwtje springen op de juiste manier gedaan wordt:

  • Houdt de ellebogen naast het lichaam
  • Houdt de schouders in een relaxte positie
  • Pak de handgrepen dicht bij het touw vast
  • Buig een beetje door de knieën
  • Draai het springtouw vanuit de pols
  • Houdt de rug recht en het hoofd rechtop
  • Maak kleine sprongen zodat er minder belasting is op de knieën en enkels

Touwtje springen voor gevorderden

Als je de basis onder de knie hebt dan kun je lange series herhalingen maken waardoor het snel te makkelijk wordt. Door variatie toe te voegen en creatief te zijn wordt touwtje springen een uitdaging. Je kunt bijvoorbeeld op één been touwtje springen en vervolgens van been wisselen. Naar achteren springen is ook mogelijk of de knieën in de lucht te brengen tijdens de sprong. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos om touwtje springen moeilijker te maken. De volgende stap zijn double unders; touwtje springen waarbij het touw twee keer onder de voeten doorgaat per sprong. Dit is een oefening voor gevorderden die veel oefening vraagt maar ook veel meer van het lichaam vraagt dan normaal touwtje springen.

Touwtje springen voor een sixpack

3 (60%) 1 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen