Van simpele naar moeilijke core oefeningen: in Artikelen
 
 

Van simpele naar moeilijke core oefeningen


Het trainen van de core kan gedaan worden met dynamische en statische oefeningen. Voor beginners is het verstandig om te starten met simpele oefeningen voor de core. Deze oefeningen zijn makkelijker uit te voeren zodat de techniek geleerd kan worden. Simpele oefeningen voor de core zijn crunches, back extensions, side bends en twists.

Dynamische en statische oefeningen

Het dynamisch en statisch trainen van de core spieren is belangrijk voor de dagelijkse activiteiten. Bij veel sporten is het voordelig om de core dynamisch en statisch te trainen. De statische kracht van de core spieren is nodig voor het stabiliseren van het lichaam. De dynamische kracht is nodig voor dagelijkse activiteiten zoals tuinieren en boodschappen. Om de core volledig te trainen zijn verschillende dynamische en statische oefeningen nodig. De statische oefeningen versterken de core door het lichaam te stabiliseren tegen beweging. Dit zijn oefeningen zoals de statische back extension en side bridge.

Van simpele naar moeilijke oefeningen

Als beginner wordt er begonnen met de simpele oefeningen maar na verloop van tijd past het lichaam zich aan de oefeningen aan. Zodra dit gebeurt is het nodig om moeilijke oefeningen te gaan doen. Breidt dit steeds verder uit door moeilijkere oefeningen te gaan doen zodra oefeningen te makkelijk worden. De moeilijke oefeningen vragen om meer kracht van de core maar ook meer vaardigheid. Uiteindelijk kan een trainingsprogramma gevolgd worden waarbij verschillende bewegingen van het torso gecombineerd worden met het bewegen van verschillende gewrichten. Moeilijke oefeningen voor de core zijn oefeningen zoals plank mountain climbers, cable wood chop en de dumbbell russian twist.

Van simpele naar moeilijke core oefeningen

5 (100%) 2 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen