Willekeurig Artikel


 
Bekijk ook
 

Koolhydraten

Koolhydraten hebben niet meer de goede naam zoals ze dat voorheen hadden. In de afvallen wereld worden koolhydraten tegenwoordig gezien als iets dat vermeden moet worden. Populaire koolhydraatarme diëten zoals het Atkins dieet en het South Beach dieet hebben mensen doen geloven dat afvallen pas goed werkt als koolhydraten sterk verminderd worden. De diëten zeggen in feite “Koolhydraten zijn slecht”; anders werden ze niet compleet verwijderd uit het dieet. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel mensen niet meer weten wat koolhydraten nu doen voor het lichaam. Wat de mensen ook vaak niet weten is dat er verschillende soorten koolhydraten zijn met elk een ander effect op het lichaam.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn één van de drie macronutriënten samen met eiwitten en vetten. Ze zijn de voornaamste energiebron voor het lichaam. Als er wordt gegeten dan worden koolhydraten verteerd en omgezet naar glucose. Glucose is een suiker dat opgenomen wordt in het bloed. De glucose wordt gebruikt om de cellen van brandstof te voorzien. Dit zijn bijvoorbeeld de spiercellen en de hersenen.

Koolhydraten zijn te verdelen in drie soorten: suiker, zetmeel en vezels. De meeste koolhydraatrijke producten bevatten een combinatie van alle drie soorten in verschillende hoeveelheden:
Suiker: suiker is te vinden in veel producten. Het kan van nature in producten zitten maar het ook toegevoegd worden. Het is goed om te weten dat suiker een koolhydraat is maar niet alle koolhydraten zijn suikers.
Zetmeel: zetmeel is te vinden in producten die van planten gemaakt worden zoals graanproducten.
Vezels: vezels zijn te vinden in producten die van planten zijn gemaakt. De vezels worden gebruikt door het lichaam voor het goed werken van de vertering.

Waarom hebben we koolhydraten nodig?

Koolhydraten hebben verschillende voordelen voor het lichaam. Het huidige eetpatroon van veel Nederlanders bestaat voor het grootste deel uit koolhydraten. De koolhydraten worden met name gegeten omdat ze voor energie zorgen. In een standaard eetpatroon worden koolhydraten het meest gegeten. Dit met name voor de energieleverende eigenschappen. Een gram koolhydraten levert 4 kcal energie. Koolhydraten worden in het lichaam afgebroken tot glucose. De glucose komt vervolgens in de bloedbaan terecht. Met de hulp van insuline wordt de glucose vervolgens in de cellen gelaten. In de cellen kan de glucose voor energie gebruikt worden. De glucose dat niet gebruikt wordt slaat het lichaam op in de spieren en in de lever. Het heet dan geen glucose meer maar glycogeen. Als glucose niet gebruikt wordt kan het ook omgezet worden naar vet dat op het lichaam opgeslagen wordt.

Koolhydraten

Beoordeel

Minder buikvet?

Als je buikspieren wilt opbouwen dan gaat het niet alleen om training. Voeding en dan met name eiwitten zijn net zo belangrijk. Het lichaam gebruikt de eiwitten om de buikspieren te herstellen en sterker te maken. Zonder eiwitten is het vrijwel niet mogelijk om dit voor elkaar te krijgen. Heb je moeite om eiwitrijk te eten? Met de 105 eiwitrijke recepten van Fitchef hoef je niet lang na te denken over je maaltijden. Fitchef geeft je ruim 240 pagina's aan no-nonsense info over gezond eten. Wil je ook zo snel mogelijk een sixpack?
Fitchef recepten