Waarom groeien mijn buikspieren niet?: in Algemeen
 
 

Waarom groeien mijn buikspieren niet?

afslankplan

Je traint de buikspieren iedere week verschillende keren met veel discipline maar je kunt de buikspieren nog steeds niet zien. Waar kan dat aan liggen? Hier volgen 5 redenen waarom je de buikspieren niet kunt zien:

Je vetpercentage is te hoog

Je kunt nog zulke gespierde buikspieren hebben, als er te veel vet bovenop zit zal niemand ze zien. Dit is een probleem dat veel mensen hebben. Door het buikvet zijn de buikspieren niet zichtbaar. Met een hoog vetpercentage is het simpelweg niet mogelijk om de buikspieren te zien. Bij veel mensen beginnen de buikspieren zichtbaar te worden op 10% tot 12% vet.

Je traint met weinig variatie

Het lichaam is heel goed in het aanpassen op oefeningen. Als je niet geregeld de oefeningen verandert voor de buikspieren dan raakt het lichaam eraan gewend. Steeds dezelfde stimulatie voor de buikspieren leidt ertoe dat de buikspieren niet meer gestimuleerd worden om te groeien. De meeste mensen doen alleen flexie oefeningen zoals crunches en sit-ups. Er zijn echter meer manieren om de buikspieren te trainen zoals rotatie en stabiliteitsoefeningen. Dit zijn oefeningen zoals planks, side planks en oefeningen voor de buikspieren met een oefenbal.

Je eet te veel

De buikspieren worden niet zichtbaar als je continu teveel eet. Een eetpatroon met weinig calorieën is nodig om de buikspieren zichtbaar te krijgen. Als je een sixpack wilt krijgen met duidelijke definitie dan is het cruciaal om een aangepast dieet te volgen. Dit zorgt ervoor dat de buikspieren zichtbaar worden en blijven. Een dieet met veel eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen en niet teveel koolhydraten werkt voor veel mensen goed.

Je buikspieren krijgen geen rust

Een misconceptie over het trainen van de buikspieren is dat het elke dag kan omdat ze snel herstellen. Dat is helaas niet het geval. Jammer genoeg zijn er nog veel mensen die de buikspieren iedere dag trainen. Het gevolg is dat de buikspieren geen rust krijgen. Deze rust is hard nodig omdat de buikspieren tijd nodig hebben om te herstellen. Zoals je waarschijnlijk al eens gelezen hebt groeien spieren niet tijdens de trainen maar in de rustperiode.

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen