Hoe kan ik de bierbuik verkleinen?: in Algemeen
 
 

Hoe kan ik de bierbuik verkleinen?


De bierbuik term klopt niet helemaal. Veel mensen met een bierbuik drinken zelfs niet eens bier. Het is daardoor niet alleen bier dat bijdraagt aan het vet op de buik. Te veel eten heeft hetzelfde resultaat. Als je meer eet dan je lichaam nodig heeft dan wordt het opgeslagen als vet. Waar het precies op het lichaam wordt opgeslagen verschilt per persoon. Bij mannen is dit met name op de buik. Mannen slaan niet zoals vrouwen makkelijk vet op aan de armen, dijen en billen. Bij vrouwen komt een bierbuik minder snel voor maar het is niet onmogelijk. Verschillende factoren spelen een rol in waar het vet wordt opgeslagen zoals het geslacht, de leeftijd en hormonen. Op oudere leeftijd nemen de hormonen af waardoor het vet sneller wordt opgeslagen op het lichaam.

Wat is er mis met een bierbuik?

Het uiterlijk van een bierbuik is voor veel mensen niet prettig. Men voelt zich dik en het is mogelijk dat men een negatief zelfbeeld ontwikkeld. Dat is echter niet het grootste probleem van een bierbuik. Het vet dat op de buik wordt opgeslagen kan zorgen voor verschillende gezondheidsproblemen. Hartziekten, diabetes en een hoge bloeddruk kunnen het resultaat zijn van een bierbuik.

Middelomtrek

Een bierbuik is een probleem als deze een bepaalde grootte heeft. Dat valt te meten met de middelomtrek. De middelomtrek wordt gemeten op het punt tussen de onderkant van het onderste rib en de bovenkant van het bekken. Het wordt gemeten met een meetlint. Voor mannen geldt een middelomtrek van 102 cm of meer als een probleemgeval. Voor vrouwen is dit 88 cm of meer. Als de middelomtrek groter is dan is het verstandig om af te vallen.

Als je in de categorie valt met een te grote middelomtrek dan wordt het tijd om er wat aan te doen. Dat is echter nog niet zo makkelijk. Honderden sit-ups en buikspieroefeningen gaan het verschil niet maken. Het is niet mogelijk om plaatselijk vet te verbranden. Als je het vet op je buik wilt verliezen dan gaat het om je totale calorie inname over een dag gezien en het aantal calorieën dat je verbruikt. Als je minder calorieën eet dan je verbruikt dan val je af. Het is dan zelfs mogelijk dat je eerst vet op andere plaatsen verliest en pas als laatst op de buik. Dat is nu eenmaal hoe het werkt. Buikspieroefeningen kunnen wel bijdragen tot een sterkere core. Je kunt dan bijvoorbeeld makkelijker de buik inhouden zodat de buik platter lijkt. Het heeft echter geen direct effect op het vet op de buik. Om het snelst buikvet kwijt te raken is een combinatie tussen sporten en minder eten het meest effectief.

Verhoog de cardio trainingen

Om calorieën te verbranden blijven cardio oefeningen het beste wat je kunt doen. Bij cardio oefeningen beweeg je op een stabiel tempo voor een langere periode op een bepaalde intensiteit. Er is geen rust maar het wordt aaneen gedaan. Dit is bijvoorbeeld hardlopen, roeien, zwemmen, snelwandelen en tennis. Een cross- of hometrainer op de sportschool gebruiken of op je slaapkamer is ook mogelijk. Het gaat erom dat het een cardio oefening is met een intensiteit waar je van gaat zweten en je hart sneller gaat kloppen. Begin met 3 keer per week 30 minuten cardio en bouw dit op tot 5-7 keer per week cardio van een uur. Het is vervolgens mogelijk om de intensiteit te verhogen van de trainingen.

Doe ook aan krachttraining

Het voordeel van krachttraining is niet dat je plaatselijk vet kunt verbranden. Het voordeel is echter dat het de spieren sterker maakt waardoor het lichaam meer calorieën gaat verbruiken. Op deze manier is krachttraining een goede toevoeging. Het metabolisme wordt erdoor versneld. Dit blijft tot meer dan een uur na de workout versneld. Al je dit meerdere keren per week doet dan heb je meerdere pieken van een sneller metabolisme waarbij je lichaam meer calorieën verbruikt. Het lichaam komt er ook beter uit te zien door krachttraining als de spieren getraind zijn. Het lichaam komt er meer door “in vorm” zoals vaak gezegd wordt.

Kies een gezond dieet met weinig calorieën

Een gezond dieet is een dieet waarbij je het lichaam net niet voldoende voeding geeft. Dit is nog belangrijker dan het sporten. Er moet een klein tekort zijn in het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Het lichaam moet de energie dan ergens anders vandaan halen dan uit voeding. De vetreserves op het lichaam worden vervolgens snel aangesproken voor energie. De vetmassa neemt hierdoor af. De beste manier om een gezond dieet te beginnen is door je huidige eetpatroon onder de loep te nemen. Wat kun je vervangen en waar is verbetering mogelijk? Als je steeds kleine aanpassingen doet is het makkelijker vol te houden en heb je niet zo snel door dat je minder eet. Je kunt bijvoorbeeld kleinere porties gaan eten of alle snacks en producten met suikers laten staan. De volgende stap is om meer groenten en fruit toe te voegen aan het dieet maar ook volkorenproducten en andere gezonde voedingsmiddelen. Probeer al het ongezonde eten of eten met veel calorieën te vervangen.

Minder alcohol drinken

Alcohol is niet de enige reden voor een bierbuik maar ze hebben er wel veel invloed op. Onderzoeken hebben een relatie tussen alcohol en een bierbuik gevonden. Het ging in dat geval vooral om de avonden waarbij veel achtereen gedronken werd. Deze avonden met veel alcohol hebben een slecht effect op de buik. Het is verstandig om te kiezen voor bier met weinig calorieën als je wilt drinken. Dit is bijvoorbeeld een light bier met minder dan 100 calorieën per fles.

Veel mensen gaan na een avondje stappen nog even wat eten. Het is een lange nacht geweest en iedereen heeft trek in wat lekkers. Het probleem hiervan is dat er laat op de avond bijna alleen nog maar ongezond eten verkrijgbaar is of met veel calorieën. Als je al veel gedronken hebt dan zijn deze extra calorieën overbodig. Nog meer calorieën naar binnen werken zorgt ervoor dat er nog meer als vet wordt opgeslagen. Door van tevoren een gezonde maaltijd te eten voorkom je dat je ’s avond nog een kapsalon of broodje shoarma wegwerkt.

Hoe kan ik de bierbuik verkleinen?

Beoordeel

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen