Hoeveel buikspiertrainingen per week?: in Veelgestelde vragen
 
 

Hoeveel buikspiertrainingen per week?


De buikspieren hoeven niet iedere dag getraind te worden. Iedereen die je vertelt dat buikspieren iedere dag getraind kunnen worden houden geen rekening met het herstel. Het is niet nodig om de buikspieren vaker dan 2 tot 3 keer per week te trainen. Dit geeft de buikspieren voldoende rust tussen de trainingen om volledig te herstellen. Vergeet ook niet dat de buikspieren gebruikt worden als ondersteuning bij compound oefeningen zoals de squat en deadlift. 2 tot 3 buikspiertrainingen per week van 15 tot 30 minuten is meer dan voldoende om de buikspieren te laten groeien.

Herstel

Het wordt over het algemeen aangeraden om een spiergroep 24 tot 48 uur te geven voordat de spiergroep weer getraind kan worden. Een buikspiertraining op maandag, woensdag en vrijdag geeft de buikspieren voldoende rust om te herstellen. Hoe snel iemand herstelt verschilt per persoon en is afhankelijk van de trainingservaring, vermoeidheidsfactoren en de persoonlijk omgang met fysieke en emotionele stressfactoren (Jeffreys, 2005).

Hoeveel buikspiertrainingen per week?

Beoordeel

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen