Hoe ver omhoog gaan met sit-ups?: in Artikelen
 
 

Hoe ver omhoog gaan met sit-ups?


De buikspieren zijn niet de voornaamste spieren als een volledige sit-up uitgevoerd wordt. De buikspieren zijn verantwoordelijk tot ongeveer 30 tot 45 graden van de beweging. Dit punt wordt bereikt als de schouderbladen van de grond af zijn (Laban, Raptou en Johnson, 1965; Plowman, 1992; Rasch en Burke, 1978; Ricci, Marchetti en Figura, 1981). Als de sit-up beweging verder gaat dan 30 tot 45 graden dan worden de heupflexoren voornamelijk gebruikt. Hierbij komt meer druk op de wervelkolom te staan wat niet aangeraden is. Bij een sit-up is het dus verstandig om niet helemaal omhoog te gaan maar tot maximaal 45 graden van de grond.

Gebogen knieën

Sit-ups met gebogen knieën en verankerde voeten worden eveneens niet aangeraden doordat dit voor te veel stress op de wervelkolom zorgt. Een normale sit-up met gebogen knieën waarbij niet te ver naar boven wordt gegaan is het beste voor het trainen van de buikspieren. Het gebruik van de heupflexoren wordt hierdoor geminimaliseerd (Godgrey, Kindig, en Windell, 1977; Guimaraes et al., 1991; Libetz & Gutin, 1970; Walters en Partridge, 1957).

Hoe ver omhoog gaan met sit-ups?

5 (100%) 2 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen