Dragon Flag: Bruce Lee stijl: in Artikelen
 
 

Dragon Flag: Bruce Lee stijl


De dragon flag is één van de moeilijkste bodyweight oefeningen voor de buikspieren. Tijdens deze oefening moeten de buikspieren hard werken om het lichaam recht te houden. De oefening is het handelsmerk van Bruce Lee die het uitvoerde in zijn films. De dragon flag wordt liggend uitgevoerd op een bankje met het gezicht naar boven. Het bankje wordt aan de achterkant vastgehouden ter ondersteuning. Het doel van de oefening is om het lichaam in een rechte lijn omhoog te tillen totdat het lichaam bijna verticaal de lucht in wijst. In de hoogste positie raken alleen de schouderbladen het bankje. Het lichaam zakt vervolgens langzaam naar beneden totdat het weer parallel aan het bankje is.

De dragon flag leren

De dragon flag is geen makkelijke oefening om te leren. Het kost veel tijd, oefening en discipline om het onder de knie te krijgen. Er zijn verschillende oefeningen om je voor te bereiden op de dragon flag. Liggende leg raises op een bankje is zo’n oefening. Gebruik geen swing en voer de oefening langzaam en gecontroleerd uit. Buig de rug niet tijdens de oefening. Zodra je makkelijk meerdere herhalingen kunt doen is het tijd om te beginnen met de negatieve dragon flag. Ga op de rug op het bankje liggen en breng het lichaam de lucht in tot de verticale positie. Laat het lichaam vervolgens zo langzaam mogelijk naar beneden zakken. Dit is de negatieve fase van de dragon flag. De oefening kan moeilijker gemaakt worden door het lichaam zo’n 10 cm boven het bankje in een statische positie te houden. Houdt deze positie voor enkele seconden vast.

Progressieprogramma dragon flag

De progressie tot de volledige dragon flag neemt voor de één meer tijd in beslag dan de ander. Het programma is een voorbeeld voor een gemiddelde sporter. Het programma om de dragon flag te leren ziet er als volgt uit:

  • Week 1-2: Liggende leg raises – 3 sets x 10 herhalingen
  • Week 3-4: Liggende leg raises – 3 sets x 15 herhalingen
  • Week 3-4: Negatieve dragon flag – 3 sets x 3-5 herhalingen
  • Week 5-6: Negatieve dragon flag met statische positie – 3 sets x 3-5 herhalingen
  • Week 7-8: Volledige dragon flags – 3 sets x 3-5 herhalingen
  • Week 9: Volledige dragon flags – 3 sets x max herhalingen

Dragon Flag: Bruce Lee stijl

5 (100%) 1 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen