14 Tips en tricks voor buikspieroefeningen: in Artikelen
 
 

14 Tips en tricks voor buikspieroefeningen


De buikspieren worden vooral door beginners geadoreerd. Het is een obsessie voor velen om die gewilde sixpack zichtbaar te krijgen. De sixpack is een andere naam voor een ontwikkelde rechte buikspier. De voornaamste functie van de rechte buikspier is het stabiliseren van de romp. Bij elke beweging die je maakt wordt de buikspier gebruikt zoals tijdens het lopen en staan. De beste manier om de buikspier is te trainen is door ze te gebruiken om de romp te stabiliseren in moeilijke posities (Luttgens en Wells, 1992). Hoe moeilijker de positie, hoe harder de buikspieren moeten werken om de romp te stabiliseren. Een plank oefening is een voorbeeld van zo’n positie. De volgende tips en tricks zijn op waarheid gebaseerd:

  • Crunches met rechte benen zorgen voor meer stimulatie van de heupflexoren.
  • Honderden sit-ups hebben maar weinig invloed om de kracht in het middengedeelte van het lichaam te verbeteren. Het kan zelfs voor een onbalans van de spieren veroorzaken.
  • Buikspieroefeningen met veel herhalingen heeft weinig invloed op de kracht van de buikspieren
  • De onderrug is meestal niet zwak door zwakke buikspieren maar door zwakke spieren in de onderrug.
  • De rechte buikspieren wordt niet gebruikt bij het bewegen van de romp (Rasch en Burke, 1978).
  • De druk op de wervelkolom wordt groter als de benen verankerd worden. De activiteit van de heupflexoren neemt dan ook toe.
  • Bij meer dan 30 graden boven horizontaal worden de heupflexoren steeds meer gebruikt en de buikspieren minder.
  • Buikspieroefeningen verbranden geen of heel weinig buikvet (Katch et al., 1984).
  • Sit-ups die met de volledige bewegingsbaan worden uitgevoerd maken gebruik van de heupflexoren. Dit kan zorgen met name voor personen met zwakke buikspieren voor pijn in de onderrug (Mutoh, Mori, Nakamura en Miyashita, 1981).
  • Het maximale aantal herhalingen sit-ups vraagt met name veel van het uithoudingsvermogen van de heupflexoren.
  • De buik intrekken verbetert de training van de buikspieren niet.
  • Om de buikspieren te versterken is het nodig om de weerstand te verhogen.
  • Leg raises vanuit een liggende positie maken meer gebruik van de heupflexoren dan de buikspieren (Libetz en Gutin, 1970).

14 Tips en tricks voor buikspieroefeningen

5 (100%) 1 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen