Sixpack workouts: buikspieren op verschillende manieren trainen: in Artikelen
 
 

Sixpack workouts: buikspieren op verschillende manieren trainen


De buikspieren kunnen op verschillende manieren getraind worden. De verschillen zitten vooral in de beweging die gemaakt wordt. De basis bewegingen voor het trainen van de buikspieren zijn de volgende:

  • Rotatie: Obliques
  • Laterale flexie: Obliques
  • Heupflexie: Rectus abdominis
  • Rompflexie: Rectus abdominis

De grootste fout die gemaakt wordt bij het trainen van de buikspieren is het alleen richten op één van deze bewegingen. Van de bewegingen wordt de rompflexie het meest uitgevoerd voor de buikspieren. Een voorbeeld van een oefening met deze beweging is de sit-up. Deze oefening traint voornamelijk de bovenkant van de rectus abdominis maar minder de onderkant en de obliques. Alhoewel oefeningen met rompflexie belangrijk zijn is het niet de enige beweging waarmee de buikspieren effectief getraind kunnen worden.

Opdelen van de training

De beste manier om de buikspieren te trainen is door de verschillende bewegingen te integreren in de buikspiertraining. Dit kun je doen door de trainingen op te delen aan de hand van de bewegingen. Dit betekent dat je de ene training rompflexie oefeningen combineert met heupflexie oefeningen. De andere training doe je dan rotatie en laterale flexie oefeningen. Op deze manier worden de buikspieren op alle mogelijke manieren getraind. Vergeet ook niet een isometrische oefening toe te voegen zodat de buikspieren effectief getraind worden.

Training A: rompflexie en heupflexie
Training B: rotatie en laterale flexie

Training A

Een voorbeeld van training A zijn de volgende oefeningen:

  • Decline bench Crunch
  • Hanging Leg Raise
  • Cable Crunch
  • Reverse Crunch
  • Plank

Training B

Een voorbeeld van training B zijn de volgende oefeningen:

  • Dumbbell Side Bend
  • Oblique Crunches
  • Russian twist
  • Decline Oblique Crunch
  • Side plank

Sixpack workouts: buikspieren op verschillende manieren trainen

5 (100%) 3 stemmen

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen