Hoeveel eiwitten moet ik eten?: in Veelgestelde vragen
 
 

Hoeveel eiwitten moet ik eten?

afslankplan

Het eetpatroon zoals vandaag de dag het meest wordt gegeten door Nederlanders bevat voldoende eiwitten. Dit is ook nodig aangezien de eiwitten belangrijk zijn voor het lichaam. De aminozuren in eiwitten zijn nodig als de bouwstenen van het lichaam. De meeste mensen eten vlees, vis, zuivelproducten eieren en graanproducten. De kwaliteit van de eiwitten verschilt per product. Dit heeft voornamelijk te maken met hoe de eiwitten verteerd worden in het lichaam en hoeveel van de essentiële aminozuren erin zitten. In eiwit kan maximaal 22 verschillende soorten aminozuren zitten. Deze aminozuren zijn allen anders. Doordat een eiwit uit meerdere aminozuren bestaat zijn er duizenden combinaties te maken.

Hoeveel eiwitten?

Het wordt aangeraden voor een volwassen persoon om minimaal 0.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Voor sporters is dit nog meer. Als je krachttraining doet of training op een hoge intensiteit dan zijn meer eiwitten nodig doordat het lichaam meer en vaker moet herstellen. Deze personen moeten minimaal 1.4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nuttigen. Bodybuilders die spiermassa willen aankomen verbruiken over het algemeen nog meer eiwitten. Deze personen hebben meer dan 1.8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig.

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen