Sixpack mythe: hoe langer de plank, hoe sneller een sixpack: in Artikelen
 
 

Sixpack mythe: hoe langer de plank, hoe sneller een sixpack

afslankplan

De plank is een populaire oefening waar zelfs op social media challenges van te vinden zijn; de plank challenges. Veel van deze challenges zijn op de tijd van de plank gebaseerd. De bedenkers van deze challenges geloven dat hoe langer je de plank kunt vasthouden, hoe beter dit is voor goed gevormde buikspieren. Voordat je bezig gaat met je challenge van een 5-minuten plank is het verstandig om verder te lezen.

Wat doet de plank voor het lichaam?

Veel van de oefeningen die goed zijn voor het lichaam maken de natuurlijke lichaamsbewegingen makkelijker. Dit is met oefeningen zoals de squat het geval maar ook met de plank. De plank helpt bij het verbeteren van de core stabiliteit en het controleren van het lichaam tijdens bewegingen. Dit betekent echter niet dat er betere resultaten behaald worden als de plank steeds langer vastgehouden wordt. Waarom niet?

Calorieverbruik van de plank

De plank voor een lange periode vasthouden is niet de beste manier om het uiterste uit je trainingstijd de halen. Een isometrische oefening zoals de plank kan erg zwaar zijn om deze uit te voeren maar het verbruikt maar weinig calorieën. Doordat er geen beweging is van het lichaam tijdens de plank hoeven de spieren minder te doen. Er is minder doorbloeding en afvalstoffen stapelen zich sneller op. Hierdoor ontwikkelt zich het brandende gevoel in de buikspieren als de plank lang vastgehouden wordt. Voor veel personen die geen zichtbare buikspieren hebben is het effectiever om oefeningen te doen die meer calorieën verbruiken.

Wat dan wel doen?

Er zijn verschillende manieren om de plank effectief uit te voeren. In plaats van de plank voor een lange periode vast te houden probeer dan de plank oefening moeilijker te maken. Het wordt aangeraden om de plank moeilijker te maken als de plank 20 tot 30 seconden vastgehouden kan worden. Houdt de plank niet langer vast maar probeer beweging toe toe voegen of andere plank posities die zwaarder zijn. Zo is het mogelijk om de plank te doen op één arm en één voet maar de plank kan ook gedaan worden op een onstabiele ondergrond. Door de oefening moeilijker te maken wordt de effectiviteit verhoogd.

Voorbereiding

Als je de buikspieren gaat trainen voor een sixpack dan is de techniek belangrijk. Apparaten zijn niet nodig maar kunnen je helpen om bijvoorbeeld minder rugpijn te krijgen. Met een ab mat voor onder je rug krijg je bijvoorbeeld ondersteuning voor de onderrug. Je hebt maar één rug dus daar ben je zuinig op. Bol.com heeft een uitgebreid aanbod met hulpmiddelen zoals fitnesswielen en handige bankjes voor thuis.
Bekijk de hulpmiddelen